Eliza Jacobi

OPLEIDING

Mijn interesse voor restauratie ontstond tijdens mijn studie kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (2000-2004). Ik ontdekte dat ik naast het intellectuele een praktische kant miste. De vierjarige opleiding restauratie aan het Instituut Collectie Nederland (tegenwoordig de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, RCE) bood een perfecte balans tussen kunstgeschiedenis en het werken met de handen. Tijdens mijn studie volgde ik verschillende stages in binnen- en buitenland.

ervaring

Mijn eerste grote project als zelfstandig restaurator was in de bibliotheek van het Kraton (het paleis van de Sultan) in Yogyakarta, Indonesië. In 2009 gaf ik daar vier maanden lang leiding aan de restauratie van manuscripten. Het was een spannende en interessante plek voor mijn eerste stappen als restaurator. Ik had er te maken met culturele verschillen, een taalbarrière (ik moest in korte tijd Indonesisch leren) en een tropisch klimaat waarin objecten versneld degraderen. Na terugkomst in Nederland (2010) ging ik aan de slag bij Restauratie Nijhoff Asser (RNA) waar ik eerder tijdens mijn studie ook al op tijdelijke basis werkte. Hier heb ik in de loop der jaren (2010-2016) veel ervaring opgedaan met de restauratie van diverse objecten van papier, perkament en leer: van kunstobjecten tot perkamenten zeekaarten en van eerste hulp aan bibliotheken tot historisch behang en driedimensionale objecten waaronder negentiende-eeuwse anatomische modellen van papier maché. In 2012-2013 combineerde ik mijn werk voor RNA met een baan als restaurator in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 2016 vertrok ik voor de duur van een jaar naar Maleisië om daar te werken in het restauratieatelier van het Islamic Arts Museum Malaysia. In Kuala Lumpur was ik onder andere verantwoordelijk voor het trainen van lokale restauratoren in de behandeling van manuscripten met ijzergallusinkt – een van mijn specialismes – en behandelde ik Indiase miniaturen. Weer terug in Nederland richtte ik mijn eigen atelier op, Studio Papier. Ik werk op regelmatige basis voor de Universiteit bibliotheek Leiden. Sinds 2019 werk ik naast mijn eigen bedrijf twee dagen per week bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Hier werk ik als organisch materiaal restaurator onder andere aan papyrus, mummiekisten en aan het voorbereiden van objecten voor-, en het inrichten van tentoonstellingen.

bijzondere PROJECTEN, interesses en specialismes

Mijn afstudeerproject richtte zich op de ontwikkeling van een nieuwe techniek voor het repareren van ijzergallusinkt-objecten. Deze techniek en verdere kennis op het gebied van ijzergallusinkt heb ik in de loop van de jaren verder uitgebreid (klik hier voor meer informatie). Een andere speciale interesse is pigment onderzoek met behulp van de polarisatiemicroscoop. Hiermee ben ik in 2011 begonnen tijdens een verblijf van drie maanden aan de National Gallery of Australia (NGA) in Canberra. Tijdens mijn werk in het Stedelijk Museum Amsterdam en nu in het RMO heb ik ervaring opgedaan met het omgaan met bruiklenen en het opbouwen van tentoonstellingen. Tijdens mijn jaar in Maleisië heb ik me onder andere verdiept in de restauratie van Islamitische boeken en kunst, een relatief nieuwe interesse die ik in de komende jaren hoop verder te ontwikkelen. Door mijn jarenlange ervaring met de restauratie van Papier-mache modellen van Dr Auzoux, heb ik recent aan een prachtig paard kunnen werken (lees hier verder)

PRACTICE IN CONSERVATION

Samen met Claire Phan tan Luu heb ik sinds 2010 het bedrijf Practice-in-Conservation. Wij verzorgen workshops voor restauratoren, met name op het gebied van ijzergallusinkt, in Nederland maar ook in Duitsland, Zwitserland, het VK, Frankrijk, Australië en Canada.